Duurzaamheid
In alle ontwikkelingen rondom duurzaamheid wordt ook gewerkt aan het (nog) duurzaam maken van voertuigen. Als vereniging en belangenbehartiger deelt C. van den Heuvel & Zn. en haar leden kennis, expertise en geeft C. van den Heuvel & Zn. toegang tot relevante diensten en producten. De omslag naar een duurzame bedrijfsvoering in transport en logistiek is in Nederland ingezet met het Klimaatakkoord van 2019. De Europese Commissie komt repeterend met wetsvoorstellen om versnelling aan te brengen in de transitie. COâ‚‚-reductie vormt een van de grootste uitdagingen van deze tijd.
In 2022 is de duurzaamheidsvisie aangepast aan het tussentijds verkregen inzicht. Een heel aantal ideeën is overgenomen in het Nederlandse klimaatakkoord van 2019. Maar het gaat niet snel genoeg. De Europese Commissie publiceerde als onderdeel van de European Green Deal wetsvoorstellen onder de noemer Fit-for-55 om de ambities aan te scherpen. Dat betreft alle sectoren, dus ook transport en logistiek. Begin 2022 kwam het kabinet Rutte-IV met haar nieuwe regeringsverklaring. Met een samenlevingsbrede ambitie van 60% CO2-reductie in 2030 laat het kabinet weten dat het roer om moet.
Een nieuw onderwerp in onze visie is logistiek vastgoed. Steeds meer leden positioneren zich als logistiek dienstverlener en beschikken over (meer) opslagcapaciteit. Kantoren en warehouses vormen een belangrijke kans om COâ‚‚-reductie te realiseren. Dat kan door bijvoorbeeld isolatie, verwarming en verlichting van bedrijfshallen en van kantoren. Het uitgangspunt is dat vanaf 2040 het segment Vastgoed en Organisatie COâ‚‚-neutraal functioneert. Ook is veel CO2-reductie te halen uit efficiëntere ketenlogistiek door de vervoersprestatie te realiseren met minder kilometers. Dit vergt intensieve samenwerking tussen verladers, transporteurs en ontvangende partijen.
Veel logistieke bedrijven zijn in de praktijk al volop bezig met duurzaam vervoer en verduurzaming van het vastgoed. Dit worden er de komende jaren alleen maar meer. Verduurzaming kost geld: een elektrische vrachtauto is (nu nog) veel duurder dan een vrachtauto op diesel.